Skip to main content

Degas, Impressionism, and the Paris Millinery Trade

Saint Louis Art Museum 
Feb. 12 through May 7, 2017


The first exhibition to explore Edgar Degas’ fascination with high-fashion hats and the women who made opened at the Saint Louis Art Museum on Feb. 12 and runs through May 7.

The exhibition—organized by the Saint Louis Art Museum and the Fine Arts Museums of San Francisco—is the first to examine the height of the millinery trade in Paris, from around 1875 to 1914, as reflected in the work of the Impressionists. In addition to works by Degas, the exhibition explores millinery’s place in Impressionist iconography by including works by his peers, as well as 40 exquisite examples of period hats.




Edgar Degas, French, 1834-1917; “The Millinery Shop”, 1879-1886; oil on canvas; 39 3/8 x 49 9/16 inches; The Art Institute of Chicago, Mr. and Mrs. Lewis Larned Coburn Memorial Collection



Edgar Degas, French, 1834-1917; “At the Milliner (Chez la Modiste)”, ca. 1882-85; oil on canvas; 24 1/4 x 29 inches; Virginia Museum of Fine Arts, Richmond; Collection of Mr. and Mrs. Paul Mellon; Photo: Travis Fullerton © Virginia Museum of Fine Arts



Edgar Degas, French, 1834-1917; “Self-Portrait in the Soft Hat”, 1857; oil on paper mounted on canvas; 10 ¼ x 7 ½ inches; Sterling and Francine Clark Art Institute, Williamstown, Massachusetts, USA



It is accompanied by a scholarly, full-color catalogue.


The catalogue is edited by the exhibition’s co-curators, Simon Kelly, curator of modern and contemporary art at the Saint Louis Art Museum, and Esther Bell, curator in charge of European paintings at the Fine Arts Museums of San Francisco. Featuring sumptuous paintings, pastels and preparatory drawings by Degas, Cassatt, Manet, Renoir and Toulouse-Lautrec, among others, this generously illustrated book surveys the millinery industry of 19th-century Paris.

Featuring sumptuous paintings, pastels and preparatory drawings by Degas, Cassatt, Manet, Renoir and Toulouse-Lautrec, among others, this generously illustrated book surveys the millinery industry of 19th-century Paris.

Peppered throughout with photographs, posters and prints of French hats, the book includes essays that explore Degas’ particular interest in the millinery trade; the tension between modern fashion and reverence for history and the grand art-historical tradition; a chronicle of Parisian milliners from Caroline Reboux to Coco Chanel; and examples of how the millinery trade is depicted in literature. Brilliantly linking together the worlds of industry, art and fashion, this book examines the fundamental role of hats and hat makers in 19th-century culture.


The catalogue includes contributions by the exhibition curators, as well as Susan Hiner, Françoise Tétart-Vittu, Melissa Buron, Laura Camerlengo, Kimberly Chrisman-Campbell and Abigail Yoder.






Comments

Popular posts from this blog

Như nào là bạn đang béo và làm sao để nhận biết nó

Không phải dùng cân, để biết bạn có béo hay không, đo chu vi vòng bụng mới chuẩn Quấn thước đo trên hông khoảng 5cm và bạn hãy bắt đầu đọc chỉ số quanh bụng.

Đốt cháy chất béo trong cơ thể theo khoa học như thế nào?

Nhà khoa học Mỹ giải thích đốt cháy chất béo là gì, và tại sao gọi là "đốt"? Thậm chí, nó cũng thải ra khí CO2 như một sản phẩm của sự cháy. Khi bạn tập thể dục và ăn kiêng để “đốt cháy” chất béo, điều gì đang thực sự diễn ra trong cơ thể? Chất béo có cháy thành tro hay không? Dĩ nhiên là không, nhưng quá trình tương tự đã xảy ra, khiến người ta gọi nó một cách trừu tượng, rằng chất béo đã bị “đốt”.

Bất chấp sức khỏe để giảm cân tác hại như thế nào

Nhịn ăn bất chấp để giảm cân, bạn không ngờ mình có thể gặp phải những tác hại xấu này Nhiều người thường có thói quen ăn kiêng để nhanh chóng giảm cân, nhưng nếu thực hiện không đúng cách thì vô tình bạn đang tự tay làm hại sức khỏe của chính mình.